woensdag 22 augustus 2012

Energie


Vandaag (gisteren als je dit leest) ben ik al in Barcelona, Nederland en Argentinië geweest. In mijn nieuwe boek natuurlijk.

Toch is het heerlijk onbekende gebieden te verkennen, zonder er zelf ooit geweest te zijn. Yara trekt zich van mijn onwetendheid niets aan. Die laat me al een week overal naar toe surfen. Ze zet me aan het verzamelen. Het verzamelen van alle informatie die ik nodig heb voor mijn nieuwe boek.

En ondanks al dat zoeken, vond ik het verhaal zelf niet zo erg vlotten. Het leverde, vooral gisteren, geen energie op. En als het mij al geen energie geeft, hoe moet dat dan met mijn lezers. Toen ik het overlas, vond ik het saai,  meer een opdreunen van feiten dan een verhaal dat je pakt.

En ik schrijf nu eenmaal geen boeken, die langzaam naar een clou toewerken. Waarbij je eerst door veel tekst heen moet,  uiteindelijk komen dan alle lijntjes samen en denk je: ‘Wat knap geschreven’

Zo zijn mijn boeken niet. Ik wil dat het boek je van het begin af pakt, er spanning opgebouwd wordt. Het nieuwsgierig maakt. En het is voldoende als ik zelf ’s avonds denk: Wat weer knap geschreven vandaag’.

Gisteravond , ik een beetje de wanhoop nabij, fluisterde Yara me in, dat mijn vorige boek ook zo begon. Te veel een opsomming. Het was een uittreksel van het verhaal en al schrijvende kwamen er de woorden, de zinnen, de alinea’s en de hoofdstukken die de vaart erin brachten.

Ik liet mijn angst vandaag gewoon los en vanaf dat moment zat Yara dus weer achter de computer. Het laatste hoofdstuk werd geschrapt, de eerste twee herschreven en toen begon het verhaal weer vanzelf te lopen. En te groeien.

Ik heb weer de hele dag zitten glimmen en nog, terwijl ik deze blog aan het schrijven ben.

En ik geniet. Ik geniet van het mooie weer, van het verhaal dat weer groeit en bloeit, van Yara die elke dag weer weet hoe het verder gaat.

Wat is schrijven toch leuk.

N.B. Nog steeds kun jij de hoofdpersoon zijn in the making of… ‘help Yara aan een uitgever of literair agent’ Hoe? Je leest het in de volgende blog: http://yaramarch.blogspot.nl/2012/08/boek-vindt-uitgever.html




Geen opmerkingen:

Een reactie posten